Hvordan trækker jeg vejret?

Det er måske ikke lige det spørgsmål du går og stiller dig selv oftest.Alligevel kan det være en god idé, at stille ind på din vejrtrækning i ny og næ.
At give opmærksomhed til hvordan du trækker vejret, hvordan du ånder ind og hvordan du ånder ud.

Normalt tillægger vi ikke vores vejrtrækning den helt store værdi. Den er der jo bare som noget af det mest naturlige.
Men hvorfor tillægger vi egentlig ikke vores åndedrag en mere velfortjent plads i vores dagligdag, det er jo åndedraget, vores vejrtrækning, som døgnet rundt forsyner vores organisme med frisk ilt og fornyet energi. Og samtidig skiller sig af den med brugte.

Prøv for eksempel, at sætte dig på en stol med en god lænderygstøtte. Tag skoene af og sæt dine fødder på gulvet i hofte bredde. Fokusér på din krops støttepunkter. Mærk dine fodsålers kontakt til gulvet og mærk hvordan tyngden fra din krop påvirker sædet du sidder på og hvordan ryglænet giver støtte i din lænd. Sid sådan et minuts tid. Lad være at ændre på noget. Fokusér blot på dine støttepunkter og hvordan du er påvirket af tyngdekraften.

Begynd nu så småt at vende din opmærksomhed på din vejrtrækning. Lad igen være med at ændre på noget. Læg blot opmærksomheden på hvordan du mærker din vejrtrækning ånder ind, og hvordan du ånder ud. Sid sådan i stilhed og med fokus på din vejrtrækning et par minutter. Hvordan du ånder ind og hvordan du ånder ud.
Måske er det bare helt naturligt for dig. Og føles rart. Og du finder ro.

Måske bliver du undervejs opmærksom på hvor dit åndedrag er størst og mest fyldigt. Måske et det i brystet, måske i maven, måske på siderne af din krop at åndedraget når ud.
Måske mærker du begrænsning i dit åndedrag. Noget som ikke føles helt frit og ubesværet. Måske lidt anspændt. Og ikke med så megen fylde.
Uanset skal du vide at dit åndedrag og din vejrtrækning er fuldstændig som den skal være.

Men er du undervejs i øvelsen blevet opmærksom på noget du kan føle som en begrænsning i din vejrtrækning, eller kender du det fra din hverdag at du kan være udfordret i din måde at trække vejret frit på, så kan et psykoterapeutisk forløb med en kroporienteret tilgang være noget for dig.

Du er hjertelig velkommen her hos mig. Sammen kan vi se på hvad som du oplever ikke er helt frit for dig i din vejrtrækning, og på sigt vil dit åndedrag finde et mere roligt og naturligt leje .